Az új bűncselekmény megvalósítási formák közé tartozik a bullying (bántalmazás, zaklatás), olyan ismétlődő jellegű agresszív viselkedési forma, amely a valamilyen oknál fogva a magát megvédeni kevéssé képes gyerek ellen irányul. Az iskolai zaklatás lényegi eleme az agresszív cselekmény ismétlődő, elhúzódó jellege, mely irányulhat az áldozattal szembeni aktív, nyilvános fellépésre (közvetlen zaklatás) csakúgy, mint annak puszta kiközösítésére (közvetett zaklatás).
Kép forrása: Internet
A cyberbullying, a kiber-cyber megfélemlítés, gyűjtőfogalom, mely jelenségre nincs egységes, elfogadott fogalom. A cyberbullying a technika, az infokommunikációs eszközök zaklatás céljából történő alkalmazását jelenti. Célja, hogy a megfélemlítő az áldozat felett egyfajta negatív „hatalomra” tegyen szert. A bántást elektronikus eszközök igénybevételével, online felületeken (email, sms, chat, mobil alkalmazások, blogok, közösségi oldalon történő posztolás) valósítja meg. Számtalan megvalósítási formája ismert. A cyber megfélemlítés keretébe tartozik minden olyan magatartási forma, amely során iskoláskorú fiatalok kortársaikat vagy az iskolai alkalmazottakat a virtuális térben elektronikus eszközökkel megfélemlíteni, megalázni, zaklatni, nevetségessé tenni szándékoznak. A cyberbullying tehát olyan durva tréfa, ugratás, amely során jellemzően a 13-17 éves fiatal korosztályok tagjai különböző platformokon lejáratják egymást.
A zaklatás ismétlődő jelleggel irányul egy kiszemelt áldozat ellen, amelytől az nem tudja megvédeni önmagát.
Tipikusan az általános és középiskolásokat érinti, azonban előfordul a felnőttek körében is, és sajnos, az utóbbi időben egyre kisebb gyermekek körében is. A cyberbullying egyik formája – a becsületsértés, rágalmazás, gyűlöletbeszéd, személyes adatokkal való visszaélés, zsarolás, magántitok megsértése, az emberi méltóság és egyéb személyiségi jogok megsértése mellett – a zaklatás. Emellett ide sorolhatunk olyan rosszindulatú cselekményeket, melyeket a büntető törvénykönyvünk nem rendel szankcionálni, nem jogszabály ellenesek, mindazonáltal az áldozat tekintélyét, önbizalmát, erő pozícióját és/vagy társadalmi státuszát rombolják.
Kép forrása: Internet
Nemzetközi statisztikák alapján 10-ből 7 fiatal esik áldozatul elektronikus zaklatásnak, főként gyermekeink kedvenc találkahelyén a közösségi hálón. Eszközeink mégis vannak, beállíthatunk korlátozó szűrőprogramokat, de minden tiltásnál fontosabb a gyermekeinkre irányuló figyelem és a beszélgetés. A gyermekek, a fiatalkorúak még fejlődésben lévő személyek. A normák megismerése, az azokhoz való alkalmazkodás képessége, a normatudatos magatartás kialakítása a szocializációjuk során történik meg. A gyermekek szocializációjának elsődleges színtere a család, másodlagos színtere az iskola. A család és az iskola egymást kölcsönösen segítve, támogatva járul ehhez hozzá. Mindeközben a gyermekekre hatással vannak a különböző társadalmi jelenségek, melyek negatív irányba is befolyásolhatják őket.
Kép forrása: Internet
Az egyik alapvető probléma, hogy maguk a gyermekek szülei sincsenek tisztában az internet veszélyeivel. Számos statisztikai adat mutat rá, hogy a szülők nem vagy alig ismerik a virtuális világhálót, annak működését, szabályait, így a veszélyekkel, kockázatokkal sincsenek tisztában, még kevésbé vannak válaszaik és megoldásaik az esetlegesen felmerülő problémákra. A gyerekeken észlelt új (idegen) viselkedéses jegyek megjelenésére feltétlenül figyeljünk (akár agresszivitás, akár szorongás irányába mutatnak), az ezekkel kapcsolatos aggályaikat a szülők, pedagógusok pszichológus szakember bevonásával is megbeszélhetik, tanácsot kérhetnek. Mindezt a Pedagógiai Szakszolgálatnál is megtehetik bejelentkezési lap kitöltésével, személyes konzultáció keretében is.
Figyeljünk és beszélgessünk!
Magyarosi Erika pszichológus
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Martonvásári Tagintézménye
Felhasznált források:
https://pszichoforyou.hu/cyberbullying-arctalanul-megtorolni-az-iskolai-serelmeket/
htttp://midra.uni-miskolc.hu/document/25672/20958.pdf
htttp://gyermekbarat.kormany.hu/cyberbullying